Sökord |
År |
Nr |
Sida |
Rubrik |
K-G | 2006 | 143 | 3 | Sista ångloket på banan till Lotorp, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: H Harrysson, K-G Kindgren, ABF Lotorp (4 bilder). |
Kaffebrännaren | 2003 | 130 | 6 | Lokresan på Kaffebrännaren, artikel av Maja Stenmark. |
Kalk | 1974 | 35 | 5 | Kalk och lok på Gotland, artikel av Bo Norrgård. |
Kalk | 1997 | 107 | 9 | Kalk från Kvarntorp, artikel av Bertil Rehnberg. |
kalkbrott | 1974 | 36 | 3 | Industribanan vid Gistads kalkbrott, artikel av Bo Norrgård. |
kallar | 1988 | 81 | 12 | Järnvägsgeneralen kallar. |
Kalle | 1972 | 27 | 8 | Kalle Kul i Norrköping, notis av Sven G Carlsson. |
Kalmar | 1969 | 18 | 2 | Museilok i Kalmar känt även i Östergötland. |
Kalmar | 1975 | 39 | 5 | Doktor från Kalmar kör med eget ånglok, artikel av Sune Lantz. |
Kalmar | 1977 | 47 | 4 | Järnvägsmusealt rådslag i Kalmar. Ur FÖ 1977-03-10. |
Kalmar | 2005 | 139 | 10 | En resa ur tiden, artikel av Åke Blomstrand. Semesterresa 1940-talet Finspång - Kalmar (2 bilder). |
Kalvtåget | 1988 | 79 | 7 | Kalvtåget på Vikbolandet, artikel av Ivar Johansson. |
Kanada | 1992 | 90 | 8 | Biljetten gäller 2000 år. Extratåg i Kanada till solförmörkelse 1963 och 3963. |
Kanal | 1999 | 112 | 10 | Östergötlands första rälsväg, artikel av Bengt-Åke Rudström. Om användandet av rälsgående vagnar vid byggandet av Göta Kanal. |
Karin | 1991 | 88 | 4 | SJ investerar i Kombitrafiken, notis av Karin Jansson. Ökar vagnparken med 40%. |
Karl-Erik | 1996 | 102 | 10 | Sista stationsmästaren i Mantorp, artikel av Karl-Erik Ahnströms anteckningar. Om mantorpsstation och livet på stationen och banan. |
Karlshamn | 1970 | 22 | 4 | Sista tåget på Karlshamn - Vislanda, artikel av Anders Perling. |
Karlshamn | 1997 | 107 | 12 | Tåget mitt i gatan går, foto av Bertil Rehnberg. Bild från Karlshamn. |
Karlskrona | 1982 | 62 | 1 | Linköping - Karlskrona. |
Karlskrona | 2001 | 120 | 7 | Spårvagnar till Karlskrona, artikel av Bengt-Åke Rudström. Beskrivning av de spårvagnar och släpvagnar som ASJ byggde till Karlskrona. |
Karlsson | 1966 | 7 | 3 | Synpunkter på framtiden för järnvägen, artikel av Alv Karlsson. |
karlsson | 1967 | 10 | 1 | Banvakt patrullerar linjen, foto av Evert karlsson. |
Karlsson | 1972 | 27 | 4 | Jag tycker, insändare av Göran Karlsson. |
Karlsson | 1979 | 52 | 1 | Påpasslig fotograf tog bild av eltåg vid Fornåsa på 1920-talet, bild av Hans Karlsson samling. |
Karolina | 1970 | 22 | 1 | Premiärkörning med Karolina i Norrviken. |
Karta | 1985 | 71 | 1 | TÖJ blev SJ, foto av Christer Brimalm. Karta. |
Kasta | 1968 | 12 | 2 | Kasta icke yxan i sjön. |
katalogiseras | 1972 | 27 | 5 | Allt ska katalogiseras. |
Katastrofen | 1986 | 73 | 1 | Katastrofen i Lagerlunda. |
KD | 1972 | 27 | 3 | Första ångloket från ASJ, SJ KD nr 692, artikel av Otto Cantzler. |
KD | 1991 | 88 | 13 | Ånglok SJ litt KD nr 692, data av Bengt E Unvér. Några data. |
Kd | 2006 | 142 | 2 | Ur arkivet. Flytt av SJ ånglok litt Kd nr 692 från Valla. |
Kd2 | 2000 | 118 | 4 | Det stora lyftet i Valla, artikel av Bengt-Åke Rudström. Flyttning av Kd2 till Gävle. |
Kd2-loket | 1977 | 48 | 1 | Kd2-loket i vagnhallen i Ryd, foto av Arne Gustafsson. |
kemi | 1970 | 22 | 3 | Docent i kemi kör eget ånglok från Kolmården, artikel av Sune Lantz. |
Kimstad | 1998 | 110 | 14 | Tunga transporter på NÖJ, artikel av Bertil Rehnberg. Del 2, Finspång - Kimstad, 3 bilder. |
Kimstad | 2001 | 120 | 1 | Eldning pågår i Kimstad, foto av Bertil Rehnberg. |
Kimstad | 2001 | 120 | 6 | Eldning pågår ... i Kimstad, artikel av Bertil Rehnberg. Skolresetåg i maj 1957. Beskrivning av tågsammansättning. |
Kimstad | 2002 | 124 | 3 | Kimstad kvarn, artikel av Bengt-Åke Rudström. Från början en kvarn och sedan även banvaktsstuga. |
Kimstad | 2005 | 136 | 1 | SJ ånglok litt N4p nr 3160, foto av Bertil Rehnberg. Lok f d NÖJ 18 växlar i Kimstad år 1956. |
Kimstad | 2005 | 136 | 3 | Ett lyckat besök i Kimstad år 2004, artikel av Bertil Rehnberg. Om tågrörelser i Kimstad och hämtning av kvarlämnade SJ-handlingar. |
Kimstad | 2005 | 137 | 8 | Tågen ska stanna i Kimstad. Ur Websidan för Trafikgruppen i Norrköping. |
Kimstadsolyckan | 1990 | 85 | 1 | Kimstadsolyckan. |
Kimstadsolyckan | 1990 | 85 | 13 | Kimstadsolyckan, forts., artikel av Ola Nilsson. |
Kimstadsolyckan | 2003 | 131 | 3 | Kimstadsolyckan, artikel av Bertil Rehnberg. Den rullande materielens skador och reparation (14 bilder). |
Kindgren | 2006 | 143 | 3 | Sista ångloket på banan till Lotorp, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: H Harrysson, K-G Kindgren, ABF Lotorp (4 bilder). |
Kinnekulle | 1970 | 22 | 7 | Bra bokinitiativ av museiförening, notis av Sune Lantz. Om Skara - Kinnekulle - Wäners järnväg. |
Kisa | 1983 | 65 | 3 | Persontåg från Linköping mot Kisa. |
Kisa | 1991 | 88 | 8 | Rälshippa i Kisa. |
Kjellvard | 1980 | 57 | 8 | Järnvägarnas förstatligande, artikel av Henry Kjellvard. Ur ÖC 3/5 1980. |
klar | 1972 | 27 | 1 | Vagnhallen klar vid Linköpings Järnvägsmuseum. I Ryd. |
klar | 1974 | 37 | 1 | Banvallen klar på första sträckan. |
klar | 1977 | 47 | 1 | Vimmerby - Linköping klar 1902. |
Klart | 1994 | 94 | 8 | Klart genom Kumla, artikel av Bertil Rehnberg. |
klass | 1983 | 65 | 6 | 1:a klass till himlen, artikel av Bertil Torekull. |
Klipp | 1973 | 33 | 4 | Klipp. Ur ÖC 1873. |
Klockrike | 1963 | 1 | 1 | Kort resa i det förgångna, artikel av Björn Gottlieb. Minnen från MÖJ framför allt Klockrike - Borensberg. |
Klockrike | 1963 | 1 | 2 | Ur arkivet ... Klockrike - Borensberg, notis av Bengt E. Unvér. Historik om tillblivelsen av linjen Klockrike - Borensberg. |
Klockrike | 1986 | 74 | 6 | En museal dyrgrip. Om Ankan och Klockrike - Borensbergs elektriska järnväg. |
Klockrike | 1986 | 74 | 11 | Sista tåget Klockrike - Borensberg. Gick 31/10 1962. |
Klockrike | 1989 | 82 | 10 | Sista tåget på linjen Klockrike - Borensberg och Fornåsa - Motala. |
Klockrikekurvan | 1996 | 102 | 8 | Klockrikekurvan, artikel av Bertil Rehnberg. Korrespondens om smörjning av kurvan. |
klondyke | 1987 | 77 | 14 | Östgötskt klondyke, artikel av Bengt E Unvér. |
Kloster | 2001 | 121 | 10 | Farlig korsning, artikel av Bengt-Åke Rudström. Om korsningen i Ullevi mellan MÖJ och vägen till Vreta Kloster. |
klosters | 1969 | 15 | 10 | Vreta klosters stationskomplex. Museiföremål i Linköping. |
Klubbaftnar | 2007 | 146 | 2 | Klubbaftnar ordnas under hösten. |
Klubbaftnar | 2007 | 147 | 2 | Klubbaftnar ordnas under våren. |
klättring | 1969 | 15 | 8 | Ånglok på Tyrolen-bana, artikel av Sune Lantz. Världsbäst i klättring. |
km | 1991 | 87 | 10 | Ett pendeltåg slukar nio km bilkö. |
km | 1996 | 103 | 8 | Birkekärr - Fallingebergs Järnväg, artikel av Bertil Rehnberg. Om VB och den 4 km långa stickspåret till grustaget. |
knutar | 1991 | 88 | 7 | 250 knutar på Götalandsbanan. |
Kock | 1993 | 92 | 19 | PM från Paulus Kock. |
Kockums | 1989 | 83 | 13 | Järnvägsvagnar från skeppsvarv. Ritning på MÖJ C 1008 från Kockums. |
Kockums | 1990 | 85 | 15 | Kockums funkor, notis av Ola Nilsson. Ritning. |
kol | 1998 | 109 | 7 | Uppfödd på kol och ånga ..., artikel av Åke Blomstrand. Minnen från NÖJ. Särskilt om NÖJ:s inspektionsbil. |
Kolare | 1973 | 34 | 10 | Kolare avgår, notis av Sune Lantz. |
Kollektivavtal | 1983 | 66 | 8 | Kollektivavtal för museibanor, artikel av Sune Lantz. |
Kolmården | 1970 | 22 | 3 | Docent i kemi kör eget ånglok från Kolmården, artikel av Sune Lantz. |
Kolmården | 2006 | 140 | 2 | Ångstöten. Smått och gått för föreningen.
Rättelse till nr 139: Stavsjö J station heter Kolmården. Bryggan heter Sandviken. |
Kolmården | 2007 | 145 | 3 | Järnvägarna vid Timmergata AB i Kolmården, artikel av Bo Norrgård. Del 1. Tiden före 1905 (6 bilder). |
Kolmården | 2007 | 146 | 9 | Järnvägarna vid Timmergata AB i Kolmården, artikel av Bo Norrgård. Del 2. Foton ur Holmens bruks arkiv (8 bilder). |
Kolmården | 2007 | 147 | 4 | Järnvägarna vid Timmergata AB i Kolmården, artikel av Bo Norrgård. Del 3. Foton ur Holmens bruks arkiv (6 bilder). |
Kolonirörelsen | 2001 | 122 | 2 | Kolonirörelsen och järnvägen, artikel av Bengt-Åke Rudström. |
kolvakt | 2005 | 139 | 4 | Lokputsare och kolvakt i Vadstena år 1935, artikel av Bertil Rehnberg. |
Kombitrafiken | 1991 | 88 | 4 | SJ investerar i Kombitrafiken, notis av Karin Jansson. Ökar vagnparken med 40%. |
komma | 2005 | 138 | 8 | Det ska gå att komma emellan med lastbilen, bild av Polismuseet. Olycka vid Tegelängsgatan (1 bild). |
Kommentarer | 2005 | 136 | 5 | Finspång år 1902 - 1904, artikel av Bertil Rehnberg. Kommentarer om Axel Lundqvists tidigare berättelser. |
kommer | 1973 | 31 | 7 | Stig P kommer efter Evert S. |
Koncessionshandling | 2001 | 120 | 4 | Järnvägen som inte blev av, artikel av Johan Eklund. Koncessionshandling om en järnväg mellan Norsholm och Linköping som inte blev av. |
kongressar | 1968 | 13 | 14 | Järnvägsmuseifolk kongressar i höst. |
Konsum | 1975 | 41 | 8 | Annons: Konsum. |
Konsumentföreningen | 1976 | 44 | 16 | Annons: Konsumentföreningen Centrala Östergötland. |
Konsumentföreningen | 1977 | 48 | 8 | Annons: Konsumentföreningen Centrala Östergötland. |
koppling | 1991 | 87 | 4 | Historisk koppling, notis av Otto. |
kopplingsvagn | 2001 | 123 | 5 | Grusvagn i Hjortkvarn blev unik kopplingsvagn, artikel av Bertil Rehnberg. |
Korrespondens | 1996 | 102 | 8 | Klockrikekurvan, artikel av Bertil Rehnberg. Korrespondens om smörjning av kurvan. |
Korsets | 2000 | 118 | 10 | Sjuktransport å järnväg, artikel av Gunnel Perlefelt. Ur Röda Korsets instruktionsbok. |
korsning | 2001 | 121 | 10 | Farlig korsning, artikel av Bengt-Åke Rudström. Om korsningen i Ullevi mellan MÖJ och vägen till Vreta Kloster. |
korsningen | 2001 | 121 | 10 | Farlig korsning, artikel av Bengt-Åke Rudström. Om korsningen i Ullevi mellan MÖJ och vägen till Vreta Kloster. |
Kort | 1963 | 1 | 1 | Kort resa i det förgångna, artikel av Björn Gottlieb. Minnen från MÖJ framför allt Klockrike - Borensberg. |
kortar | 1992 | 90 | 11 | Järnvägen kortar avstånden mellan Norden och Europa. Ur Rail Forum Dianog 7/92. |
kortaste | 1964 | 2 | 3 | Hört och sett. Världens kortaste järnväg 734 m till Vatikanens station. |
Kosta | 1971 | 26 | 5 | Disponent Axel Hummel och Kosta - Lessebo järnväg, artikel av Bo Norrgård. |
Kosta | 1972 | 27 | 6 | Mera om Kosta - Lessebo järnväg. |
kostar | 1987 | 75 | 8 | 18 miljoner kostar bilismen samhället. |
kottar | 1990 | 85 | 4 | Då MHJ ånglok eldades med kottar, artikel av Ola Nilsson. |
Krigare | 1990 | 86 | 19 | Krigare i Verkebäck. |
Krigslok | 1997 | 106 | 8 | Krigslok i Sverige, artikel av Bertil Rehnberg. |
kring | 1966 | 7 | 1 | Minnen kring en smalspårsbana, artikel av Jon Villskog. |
kring | 1991 | 88 | 1 | Minnen kring NVHJ. |
kring | 1991 | 88 | 6 | Minnen kring en smalspårsbana, artikel av Bengt E Unvér. |
kring | 1998 | 110 | 8 | Järnvägstekniska reflextioner kring ett tragiskt jubileum -80 år sedan Getå olyckan, artikel av Rolph Wegmann. |
Kristinehamns | 1980 | 56 | 4 | Kristinehamns Nedre järnvägsstation, artikel av John Engvall. Ett kulturhistoriskt dokument i Sveriges järnvägshistoria. |
kronopark | 1967 | 8 | 8 | SKOGSBANA på solens och vindarnas ö, artikel av Sune Lantz. Järnvägen i Böda kronopark. |
kronopark | 1967 | 9 | 8 | Skogsbana II: Kan Böda järnväg återuppstå, artikel av Sune Lantz. Om järnvägen i Böda kronopark. |
kronopark | 1969 | 18 | 10 | Mormor från Böda kronopark raritet i Nässjö hembygdspark, notis av Sune Lantz. |
kronopark | 1974 | 36 | 6 | Ålhults kronopark hade egen järnväg, artikel av Sune Lantz. |
kronopark | 1990 | 85 | 6 | Skogsbanan i Gullbergs kronopark. |
Kul | 1972 | 27 | 8 | Kalle Kul i Norrköping, notis av Sven G Carlsson. |
Kulander | 1964 | 3 | 1 | Kulis berättar: Det var då det, artikel av Bror Kulander. Händelser från järnvägen. |
Kulander | 1965 | 4 | 4 | Kulis berättar: Det var då det, artikel av Bror Kulander. |
Kulander | 1965 | 5 | 4 | Kulis berättar: Om lokförare Hammarlund och andra, artikel av Bror Kulander. Om personer han mött när han som tidningsgrabb jobbade vid järnvägen. |
Kulander | 1966 | 6 | 3 | Kulis berättar: Om den grevlige stinsen och andra, artikel av Bror Kulander. Historier om olika personer med järnvägsanknytning. |
Kulis | 1964 | 3 | 1 | Kulis berättar: Det var då det, artikel av Bror Kulander. Händelser från järnvägen. |
Kulis | 1965 | 4 | 4 | Kulis berättar: Det var då det, artikel av Bror Kulander. |
Kulis | 1965 | 5 | 4 | Kulis berättar: Om lokförare Hammarlund och andra, artikel av Bror Kulander. Om personer han mött när han som tidningsgrabb jobbade vid järnvägen. |
Kulis | 1966 | 6 | 3 | Kulis berättar: Om den grevlige stinsen och andra, artikel av Bror Kulander. Historier om olika personer med järnvägsanknytning. |
Kullbergsöa | 1969 | 17 | 5 | Lilleputtriket Kullbergsöa och Bosjö-banan, artikel av Per-Ingvar Kårberger. |
Kulturhistorisk | 1985 | 70 | 1 | Kulturhistorisk järnvägsbro, foto av Sven Lindahl. |
kulturhistoriskt | 1980 | 56 | 4 | Kristinehamns Nedre järnvägsstation, artikel av John Engvall. Ett kulturhistoriskt dokument i Sveriges järnvägshistoria. |
kulturminne | 1980 | 55 | 5 | Mormor som kulturminne. Ett prärielok. |
kulturstipendiat | 1974 | 35 | 7 | Unvér kulturstipendiat. |
Kumla | 1994 | 94 | 8 | Klart genom Kumla, artikel av Bertil Rehnberg. |
Kumla | 2000 | 116 | 10 | Slutångat på Kumla - Yxhults Järnväg, artikel av Bertil Rehnberg. Sista personförande tåget på KYJ. |
Kummelby | 1994 | 94 | 9 | Kummelby station, artikel av Carl Edvard Resén. |
kunde | 1989 | 83 | 8 | Inlandsbanan kunde ha blivit Sveriges transsibiriska järnväg, artikel av Sven A Melin. |
kunde | 2002 | 124 | 8 | Tågtelegraf. Sommaren 1880 kunde kung Oskar II telegrafera från tåget. |
kung | 1984 | 68 | 6 | Ånglok före kung och drottning. Ur Raka Spåret. |
Kung | 1986 | 74 | 13 | Kung och rösträtt. |
kung | 2002 | 124 | 8 | Tågtelegraf. Sommaren 1880 kunde kung Oskar II telegrafera från tåget. |
kungar | 1990 | 85 | 10 | Kungligt på tågen. Flera notiser om kungar och drottningar i samband med tågresor. |
Kungen | 1982 | 61 | 6 | Kungen hedersmedlem i Föreningen Bödabanan, notis av Sune Lantz. |
Kungen | 1992 | 89 | 10 | Kungen åkte förbi, notis av Bengt E Unvér. |
Kungl | 2001 | 122 | 7 | Småfåglarna och järnvägen. Ur Kungl Jvgstyr Medd 1914-05-01. |
Kungl | 2002 | 127 | 4 | Rapport från Vikbolandsbanan 1912, artikel av Bengt-Åke Rudström. Utdrag ur rapport till Kungl. Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen. |
Kunglig | 1992 | 89 | 8 | Kunglig post. |
Kunglig | 1993 | 92 | 7 | Kunglig jakt, artikel av Bertil Rehnberg. |
Kungligt | 1990 | 85 | 10 | Kungligt på tågen. Flera notiser om kungar och drottningar i samband med tågresor. |
Kungörelse | 2000 | 116 | 8 | Mönstring 1903, notis av Gunnel Perlefelt. Kungörelse om mönstring. |
Kurt | 1985 | 72 | 5 | Kurt Åkerlund minns. |
Kurt | 1986 | 74 | 14 | Strödda tankar, artikel av Kurt Åkerlund. |
Kurt | 1991 | 87 | 10 | Järnvägen Järna - Nyköping - Norrköping, notis av Kurt Möller. |
Kurt | 2006 | 140 | 1 | Lok N4p nr 3160 växlar i Finspång, bild av Kurt Hultgren. |
Kurt | 2006 | 140 | 5 | Vintervyer från Finspång år 1960, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: Kurt Hultgren (9 bilder). |
kurvan | 1996 | 102 | 8 | Klockrikekurvan, artikel av Bertil Rehnberg. Korrespondens om smörjning av kurvan. |
kvarlämnade | 2005 | 136 | 3 | Ett lyckat besök i Kimstad år 2004, artikel av Bertil Rehnberg. Om tågrörelser i Kimstad och hämtning av kvarlämnade SJ-handlingar. |
kvarn | 2002 | 124 | 3 | Kimstad kvarn, artikel av Bengt-Åke Rudström. Från början en kvarn och sedan även banvaktsstuga. |
Kvarntorp | 1997 | 107 | 9 | Kalk från Kvarntorp, artikel av Bertil Rehnberg. |
kvinnliga | 1975 | 39 | 1 | Ulla-Britt, första kvinnliga lokförare. |
Kvismaren | 2005 | 138 | 3 | Branden i Kvismaren, artikel av Bertil Rehnberg. Vattentornet eldhärjas. |
Kvismarens | 1995 | 97 | 11 | Vår vid Kvismarens station, artikel av Bertil Rehnberg. |
Kvällståg | 1967 | 8 | 1 | Kvällståg Linköping - Ringstorp 1942, foto av Sven-Erik Egerborn. |
kväsarjäntor | 1987 | 77 | 13 | Ligapojkar och kväsarjäntor. Ur Söderköpings-Posten 2/11 1906. |
KYJ | 2000 | 116 | 10 | Slutångat på Kumla - Yxhults Järnväg, artikel av Bertil Rehnberg. Sista personförande tåget på KYJ. |
kylslagen | 1999 | 112 | 1 | Banvakt i Efsinge vid ÖCJ ute på kylslagen tur. |
Kårberger | 1969 | 17 | 5 | Lilleputtriket Kullbergsöa och Bosjö-banan, artikel av Per-Ingvar Kårberger. |
källa | 1977 | 46 | 3 | Järnvägsmuseets arkiv ordnas - Sällsynt källa för forskare, artikel av Gunnel Perlefelt. |
Kända | 1985 | 72 | 12 | Kända Lin-copensare. |
känna | 1991 | 87 | 12 | Lär känna ditt land. Res med SJ. |
känt | 1969 | 18 | 2 | Museilok i Kalmar känt även i Östergötland. |
Kättinge | 1987 | 78 | 1 | Det brinner på Kättinge, foto av Harry Harrysson. |
Kättinge | 1987 | 78 | 4 | Det brinner på Kättinge, artikel av Yngve Schönberg. |
Köpenhamn | 1998 | 109 | 4 | Köpenhamn 1957, artikel av Bertil Rehnberg. Besök vid lokverkstad i Köpenhamn. |
köpt | 1987 | 77 | 3 | Personvagn Bp 427, f.d. MÖJ nr 1013 köpt av JMf. |
köpt | 2001 | 122 | 3 | Den motorvagnen skulle MÖJ köpt, artikel av Bertil Rehnberg. |
kör | 1970 | 22 | 3 | Docent i kemi kör eget ånglok från Kolmården, artikel av Sune Lantz. |
kör | 1975 | 39 | 5 | Doktor från Kalmar kör med eget ånglok, artikel av Sune Lantz. |
kör | 1976 | 42 | 5 | 20 mil per timme kör morgondagens supertåg. Ur Det Bästa. |
kört | 1978 | 51 | 3 | Sista ångloket har nu kört sträckan Ödeshög - Vadstena, utdrag av Gunnar Sträng. Ur ÖC 2 juni 1956. |
|