Sökord |
År |
Nr |
Sida |
Rubrik |
F | 2000 | 116 | 8 | F G Thulin (dödsruna). |
f | 2005 | 136 | 1 | SJ ånglok litt N4p nr 3160, foto av Bertil Rehnberg. Lok f d NÖJ 18 växlar i Kimstad år 1956. |
F | 2006 | 142 | 1 | Ånglok litt F nr 1200 i Värtan 1981, bild av Lars Rehnberg. (ToS helt i färg). |
F | 2007 | 147 | 1 | Elrevisionsvagn MÖJ X5. F d motorvagn Gullhönan vid Nossebro-Trollhättans Järnväg. |
F-lok | 1984 | 68 | 4 | Östgötabanornas F-lok - Riksoriginellt Östgötalok. Ritning NVHJ lok nr 32. |
F-loken | 1967 | 10 | 16 | Sveriges vackraste ånglok, artikel av Sune Lantz. F-loken. |
f.d | 1987 | 77 | 3 | Personvagn Bp 427, f.d. MÖJ nr 1013 köpt av JMf. |
f.d | 1993 | 92 | 5 | MÖJ motorvagn X5, artikel av Bertil Rehnberg. Elrevisionsvagn f.d. Gullhönan. |
f.d | 1994 | 94 | 6 | Precisionsvändning med f.d. NÖJ nr 14. Ritning och tekniska data. |
f.d | 1995 | 96 | 1 | SJ ånglok N4p, f.d. NÖJ 18. |
f.d | 2000 | 117 | 1 | VSBJ lok nr 2 (f.d. VB lok nr 4), bild av JMf arkiv. |
F.d | 2005 | 137 | 1 | VB motorvagn litt X nr 4, bild av SvJvm Linköping. F.d. Vikbolandsbanans motorvagn X 4 fotograferad på Norrköping Östra före förstatligandet 1950. |
facktidningar | 1983 | 66 | 5 | Signalen - en legend bland facktidningar. |
fadder | 1987 | 76 | 8 | Stationsamhällena med järnvägen som fadder, artikel av Mats Rehnberg. |
Fader | 1971 | 25 | 3 | Lokmästare i Norrköping, artikel av Henning Wengström. Gud Fader för de underlydande. |
Fader | 1988 | 81 | 12 | Fader Gunnar. |
Fakta | 1973 | 31 | 5 | Fakta om Åtvidaberg - Bersbo järnväg och om stationshus till museet, artikel av Bengt E. Unvér. |
fakta | 1979 | 54 | 3 | Utredare förbisåg fakta om Östergötlands järnvägsmuseum. |
fakta | 2002 | 124 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2002 | 125 | 12 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2002 | 126 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2002 | 127 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2003 | 128 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2003 | 129 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2003 | 130 | 12 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2003 | 131 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2004 | 132 | 12 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2004 | 133 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2004 | 134 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2004 | 135 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2005 | 136 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2005 | 137 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2005 | 138 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2005 | 139 | 11 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2006 | 140 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2006 | 141 | 14 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2006 | 142 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2006 | 143 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2007 | 144 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2007 | 145 | 7 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2007 | 146 | 12 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
fakta | 2007 | 147 | 8 | Järnvägarnas Museiförening fakta. |
Fallingebergs | 1996 | 103 | 8 | Birkekärr - Fallingebergs Järnväg, artikel av Bertil Rehnberg. Om VB och den 4 km långa stickspåret till grustaget. |
familj | 1964 | 2 | 5 | Ur bildarkivet. Hults station på NOJ, 1902. Albert Engströms far med familj står utanför stationshuset. |
familje | 1998 | 109 | 3 | Järnvägsurpår(n)ing, notis av Bertil Rehnberg. Förklaring av begrepp. Ur Nordisk familje bok. |
Familje-Journalen | 1992 | 90 | 14 | Reseregler för Jernvägsfarande 1872. Ur Svenska Familje-Journalen 1872. |
fann | 1979 | 54 | 5 | Tåg och Spår-medarbetare fann många järnvägsmuseer och museibanor i USA, artikel av Otto Cantzler. |
fanns | 1978 | 49 | 4 | Det fanns en gång socckerbets-tåg. |
Fant | 1988 | 81 | 12 | Mitt namn är Fant. |
fantasier | 1967 | 10 | 24 | Annons: Dagens fantasier - morgondagens verklighet. ASJ 60 år. |
fantasier | 1969 | 17 | 12 | Annons: Dagens fantasier - morgondagens verklighet. ASJ 60 år. |
far | 1964 | 2 | 5 | Ur bildarkivet. Hults station på NOJ, 1902. Albert Engströms far med familj står utanför stationshuset. |
Far | 1987 | 78 | 13 | Far varligt över jorden. |
fara | 1992 | 89 | 15 | Hobbyjärnväg. En fara för barn. |
Farlig | 2001 | 121 | 10 | Farlig korsning, artikel av Bengt-Åke Rudström. Om korsningen i Ullevi mellan MÖJ och vägen till Vreta Kloster. |
farliga | 2001 | 121 | 1 | Den farliga vägkorsningen vid Ullevi på MÖJ 1941, foto av Gillberg. |
fart | 1991 | 87 | 1 | Full fart med symaskin. Renovering av MÖJ personvagn 1000. |
fart | 2006 | 143 | 8 | Museets banmästardressin har fått ny fart, artikel av Nils Lundmark. Foto: Bertil Rehnberg (1 bild). |
fastnade | 1969 | 18 | 6 | Gotlandståg fastnade ofta i Balingbos snödrivor, artikel av Sune Lantz. |
fastnade | 1989 | 82 | 11 | Tåget som fastnade i gödselstacken. |
fattigdom | 1990 | 86 | 18 | Hårt arbete, små inkomster, fattigdom. |
fel | 1987 | 76 | 13 | Lokförare tog fel på signalfärgen. Ur ICA-Kuriren 48/1986. |
felsatsning | 1995 | 97 | 4 | Arkösund - En lyckad felsatsning för VB?, artikel av Bertil Rehnberg. |
femtio | 1976 | 44 | 10 | Så var det för femtio år sedan. |
Femtontal | 1969 | 16 | 2 | Femtontal lok och vagnar i samlingarna. |
festen | 2006 | 143 | 4 | Tåg 150 - festen på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: Bertil Rehnberg (12 bilder i färg). |
fin | 1967 | 10 | 11 | Engelska gruvbanor blev fin turistattraktion. Smalspår i Wales. |
Fin | 1972 | 28 | 4 | Fin donation, samling av Eric Johnsson. |
fina | 1968 | 12 | 29 | Åtvidaberg har fina järnvägstraditioner. |
Finland | 1970 | 22 | 9 | Fint museiinitiativ i Finland. |
Finland | 1975 | 41 | 7 | Museinytt från Finland. |
Finspong | 1964 | 2 | 2 | Pålsboda - Finspongs Järnvägsaktiebolag, artikel av Bengt E. Unvér. Historien om PFJ och dess föregångare Finspong - Lotorp järnväg. |
Finspong | 1985 | 72 | 8 | Finspong - Norsholms Järnväg 100 år, artikel av Göte Persson. |
Finspong | 2004 | 132 | 3 | Finspong 1902 - 1904, artikel av Bertil Rehnberg. Anteckningar av lokförare Axel W Lundqvist. 17 bilder. |
Finspongs | 1964 | 2 | 2 | Pålsboda - Finspongs Järnvägsaktiebolag, artikel av Bengt E. Unvér. Historien om PFJ och dess föregångare Finspong - Lotorp järnväg. |
Finspång | 1980 | 57 | 7 | På spår till Finspång. |
Finspång | 1981 | 58 | 6 | Till Finspång med motorvagnståg. |
Finspång | 1981 | 59 | 5 | Arkivet berättar. Finspång omkring 1940. |
Finspång | 1998 | 110 | 14 | Tunga transporter på NÖJ, artikel av Bertil Rehnberg. Del 2, Finspång - Kimstad, 3 bilder. |
Finspång | 2004 | 132 | 1 | Finspång år 1961, foto av Erik Sjöholm. |
Finspång | 2005 | 136 | 5 | Finspång år 1902 - 1904, artikel av Bertil Rehnberg. Kommentarer om Axel Lundqvists tidigare berättelser. |
Finspång | 2005 | 138 | 4 | Finspång på 1870-talet, artikel av Bertil Rehnberg. och båttransporter på Glan (5 bilder). |
Finspång | 2005 | 139 | 10 | En resa ur tiden, artikel av Åke Blomstrand. Semesterresa 1940-talet Finspång - Kalmar (2 bilder). |
Finspång | 2006 | 140 | 1 | Lok N4p nr 3160 växlar i Finspång, bild av Kurt Hultgren. |
Finspång | 2006 | 140 | 5 | Vintervyer från Finspång år 1960, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: Kurt Hultgren (9 bilder). |
Finspångs | 1974 | 37 | 3 | Pålsboda - Finspångs järnväg 100 år. |
Finspångs | 1999 | 113 | 7 | Invigningen av Pålsboda - Finspångs järnväg, artikel av Bengt-Åke Rudström. |
Finspångs | 2003 | 129 | 6 | Vaktstugorna vid Pålsboda - Finspångs Järnväg, artikel av Bengt-Åke Rudström. Ritning på banvaktsstuga i skala H0. |
Finspångs | 2004 | 135 | 3 | Det stora äventyret, artikel av Åke Blomstrand. Om barns lek på Finspångs godbangård. |
Fint | 1970 | 22 | 9 | Fint museiinitiativ i Finland. |
firade | 1976 | 44 | 9 | Upsala - Lenna järnväg firade 100-årsjubileum. |
firandet | 2001 | 123 | 7 | Föreningens 40-års jubileum, artikel av Bengt-Åke Rudström. Bilder från firandet 2001-10-06. |
firandet | 2006 | 142 | 3 | Inför firandet av 150 år på räls i Sverige, artikel av Bengt-Åke Rudström & Bertil Rehnberg. Foto: Bertil och Lars Rehnberg (19 bilder). |
Fiskeby | 1965 | 4 | 3 | Norrköping - Fiskeby Järnväg 1854 - 1872. Om byggandet och driften av Norrköping - Fiskeby Järnväg. |
Fjeld | 1985 | 71 | 6 | Sockerbruket i Linköping, artikel av Ulf Fjeld. |
fjällbana | 1971 | 25 | 6 | Hur Åre fjällbana och linbana drevs igenom och byggdes, artikel av Sune Lantz. |
Flambanan | 1969 | 17 | 2 | Flambanan, artikel av Sune Lantz. Banan genom Flåmdalen. |
Fler | 1977 | 48 | 6 | Fler bilder önskas. |
Fler | 1978 | 51 | 5 | Fler NÖJ-minnen från seklets början, artikel av Axel W Lundqvist. |
Flera | 1964 | 2 | 6 | Annons: Flera annonsörer. |
Flera | 1964 | 3 | 6 | Annons: Flera annonsörer. |
Flera | 1965 | 4 | 7 | Annons: Flera annonsörer. |
Flera | 1965 | 4 | 8 | Annons: Flera annonsörer. |
Flera | 1965 | 5 | 8 | Annons: Flera annonsörer. |
Flera | 1966 | 6 | 8 | Annons: Flera annonsörer. |
Flera | 1990 | 85 | 10 | Kungligt på tågen. Flera notiser om kungar och drottningar i samband med tågresor. |
floden | 1969 | 15 | 10 | Tåg på is. Över floden Amur i Sovjet. |
floden | 1971 | 26 | 1 | Ånglok Stainz 2 utmed floden Mur, foto av Sune Lantz. |
Flodin | 1995 | 96 | 10 | Carl Flodin, östgöte som ritade de stora SJ-loken, artikel av Bertil Rehnberg. |
flyg | 1969 | 16 | 18 | Beröringspunkten järnväg - flyg. |
flyg | 1990 | 86 | 24 | Tåg i stället för flyg. |
flygande | 1987 | 77 | 14 | Den flygande Vokbolänningen. |
Flyganfall | 1977 | 48 | 3 | Flyganfall mot Ydrebanan. |
flygare | 1971 | 24 | 4 | Amalthea-man blev flygare, artikel av Sune Lantz. Berättar om sovjetjärnvägar. |
flyget | 1985 | 71 | 13 | Järnvägen navigerade åt flyget, artikel av Otto Cantzler. |
flygfoto | 2000 | 116 | 1 | ASJ flygfoto 1932, bild av Saab arkiv. |
Flygmuseet | 1972 | 28 | 2 | Flygmuseet och järnvägsmuseet visas samma dagar. |
Flygmuseum | 1975 | 41 | 5 | Flygmuseum byggs på Malmen. |
Flygvapnets | 1984 | 68 | 12 | Glädjedag på ärorika Malmen - Flygvapnets museum invigt, artikel av Otto Cantzler. |
Flytt | 2006 | 142 | 2 | Ur arkivet. Flytt av SJ ånglok litt Kd nr 692 från Valla. |
flytta | 1967 | 8 | 3 | Hjälp oss flytta stationshuset. |
flyttades | 1990 | 86 | 6 | Vi flyttar. Halleby stationshus flyttades 27/2 1990 till Valla. |
flyttar | 1968 | 13 | 13 | Museibana flyttar undan bebyggelsen. Lyons 600 mm bana i Meyzieu. |
flyttar | 1986 | 73 | 8 | Järnvägsmuseet flyttar. |
flyttar | 1990 | 86 | 6 | Vi flyttar. Halleby stationshus flyttades 27/2 1990 till Valla. |
flyttar | 2002 | 125 | 1 | Järnvägsmuseet flyttar från Ryd till Valla för 10 år sedan, foto av Gunnel Perlefelt. |
flyttas | 1980 | 56 | 1 | Tröjan till Linköping, foto av Arne Gustafsson. Banvaktsstugan utanför Åtvidaberg flyttas. |
flyttat | 2001 | 123 | 2 | Ångstöten. Smått och gått för föreningen.
Rättelse: Programmet 9 mars flyttat till 13 april. |
flyttat | 2002 | 124 | 2 | Ångstöten. Smått och gått för föreningen.
Rättelse: Programmet 9 mars flyttat till 13 april. |
Flyttning | 2000 | 118 | 4 | Det stora lyftet i Valla, artikel av Bengt-Åke Rudström. Flyttning av Kd2 till Gävle. |
Flåmdalen | 1969 | 17 | 2 | Flambanan, artikel av Sune Lantz. Banan genom Flåmdalen. |
Fogelsta | 1963 | 1 | 2 | Ur arkivet ... Wadstena - Fogelsta järnväg, notis av Bengt E. Unvér. Historik om tillblivelsen av WFJ. |
Fogelsta | 1963 | 1 | 2 | Ur arkivet ... Fogelsta - Vadstena - Ödeshögs järnväg, notis av Bengt E. Unvér. Historik om tillblivelsen av FVÖJ. |
Fogelsta | 1963 | 1 | 2 | Ur arkivet ... Linköping - Fogelsta järnväg, notis av Bengt E. Unvér. Historik om tillblivelsen av MÖJ. |
Fogelsta | 1981 | 58 | 6 | En jernväg Fogelsta - Norrköping. Ur ÖC dec 1894. |
Fogelsta | 1984 | 69 | 8 | Wadstena - Fogelsta, notis av Thord Lindell. |
Fogelsta | 1999 | 112 | 5 | En järnvägsresa från Fogelsta till Linköping på 9 1/4 timma. Snöproblem. Ur ÖC 16 mars 1908. |
Folksam | 1968 | 14 | 12 | Annons: När det gäller trygghet fråga Folksam. |
Folksam | 1969 | 18 | 16 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1970 | 21 | 12 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1971 | 24 | 8 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1973 | 31 | 8 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1974 | 35 | 8 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1976 | 43 | 8 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1978 | 49 | 8 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1979 | 52 | 8 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1981 | 60 | 8 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1983 | 64 | 12 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1984 | 67 | 16 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1986 | 74 | 16 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1987 | 76 | 16 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1988 | 79 | 16 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1989 | 82 | 16 | Annons: Folksam. |
Folksam | 1991 | 88 | 20 | Annons: Folksam. |
Fornåsa | 1963 | 1 | 3 | Ur arkivet ... Motala - Fornåsa, notis av Bengt E. Unvér. Historik om tillblivelsen av linjen Motala - Fornåsa. |
Fornåsa | 1979 | 52 | 1 | Påpasslig fotograf tog bild av eltåg vid Fornåsa på 1920-talet, bild av Hans Karlsson samling. |
Fornåsa | 1987 | 77 | 6 | Den första stinsen i Fornåsa. |
Fornåsa | 1989 | 82 | 6 | Vyer från linjen, foto av Erik Linder. Fornåsa - Motala. |
Fornåsa | 1989 | 82 | 10 | Sista tåget på linjen Klockrike - Borensberg och Fornåsa - Motala. |
forskare | 1977 | 46 | 3 | Järnvägsmuseets arkiv ordnas - Sällsynt källa för forskare, artikel av Gunnel Perlefelt. |
fortlever | 2000 | 119 | 4 | Föreningen fortlever, information av Arne Henricson. Om föreningens problem och framtid. |
forts | 1982 | 61 | 3 | Arkösundsbanan forts.. |
forts | 1989 | 83 | 4 | Ånglok på östgötska smalspår forts., artikel av Ola Nilsson. |
forts | 1989 | 84 | 4 | VSBJ 1913-1959, forts., artikel av Ola Nilsson. |
forts | 1990 | 85 | 13 | Kimstadsolyckan, forts., artikel av Ola Nilsson. |
Fortsatta | 2004 | 134 | 3 | Extra lokeldare på NÖJ 1904 - 1906, artikel av Bertil Rehnberg. Fortsatta minnen av Axel W Lundqvist. 6 bilder. |
Forum | 1992 | 90 | 11 | Järnvägen kortar avstånden mellan Norden och Europa. Ur Rail Forum Dianog 7/92. |
fosterland | 1989 | 84 | 14 | Vårt avlånga fosterland, artikel av Sven Gerndt. |
foto | 1967 | 8 | 1 | Kvällståg Linköping - Ringstorp 1942, foto av Sven-Erik Egerborn. |
foto | 1967 | 9 | 1 | Exteriör av Bryggargården i Gamla Linköping, foto av Seved Walther. |
foto | 1967 | 10 | 1 | Banvakt patrullerar linjen, foto av Evert karlsson. |
foto | 1968 | 14 | 1 | Från järnvägsmuseiriksdagen i Linköping 1968, foto av Sven Lindahl. |
foto | 1969 | 15 | 1 | Växelklot i Malmslätt, foto av Sven Lindahl. |
foto | 1969 | 16 | 1 | B-lok 1281 i Bollnäs 1966, foto av Sune Lantz. |
foto | 1971 | 26 | 1 | Ånglok Stainz 2 utmed floden Mur, foto av Sune Lantz. |
foto | 1973 | 33 | 1 | Östergötlands Järnvägsmuseums första vagnhall, foto av Arne Gustavsson. |
foto | 1974 | 36 | 1 | Ångloket Mormor från Böda-banan, foto av Sune Lantz. |
foto | 1975 | 41 | 1 | Östgötabanans dragfordon rustas upp för premiären, foto av Sven Lindahl. |
foto | 1976 | 42 | 1 | Äldsta vagnen 102 år, foto av Sven Lindahl. |
foto | 1977 | 48 | 1 | Kd2-loket i vagnhallen i Ryd, foto av Arne Gustafsson. |
foto | 1978 | 49 | 1 | Nils Lundmark framför Storugns, foto av Arne Gustafsson. Gamla Linköpings järnväg. |
foto | 1980 | 56 | 1 | Tröjan till Linköping, foto av Arne Gustafsson. Banvaktsstugan utanför Åtvidaberg flyttas. |
foto | 1980 | 57 | 10 | Stinsen på Gamla Linköping, foto av Arne Gustafsson. |
foto | 1980 | 57 | 10 | Lok- och vagnhallen i Ryd, foto av Arne Gustafsson. |
foto | 1981 | 58 | 1 | Järnvägsstämma i Linköping, foto av Arne Gustafsson. |
foto | 1981 | 59 | 1 | SJ lokstation i Linköping, foto av Rune Jörstål. |
foto | 1982 | 61 | 1 | Arkösundsbanan, foto av Paul Thuleman. |
foto | 1984 | 67 | 10 | Ställverk på Ståthöga, foto av Gunnel Perlefelt. Modell. |
foto | 1984 | 67 | 11 | Linköping Centralstation, foto av Gunnel Perlefelt. |
foto | 1984 | 69 | 1 | När järnvägen kom till Vadstena, foto av Einar Pettersson. |
foto | 1985 | 70 | 1 | Kulturhistorisk järnvägsbro, foto av Sven Lindahl. |
foto | 1985 | 70 | 9 | Vena Mosse på linjen Västervik - Hultsfred, foto av Sven Lindahl. |
foto | 1985 | 71 | 1 | TÖJ blev SJ, foto av Christer Brimalm. Karta. |
foto | 1987 | 75 | 1 | Tåg mot Stockholm, foto av Sven Lindahl. |
foto | 1987 | 76 | 1 | När järnvägen kom till Linköping, foto av Swen Swensson. |
foto | 1987 | 78 | 1 | Det brinner på Kättinge, foto av Harry Harrysson. |
foto | 1988 | 80 | 16 | Tåg ut, foto av Bo-Lennart Nelldal. Sista tåget från Vadstena. |
foto | 1988 | 81 | 1 | Ånga på smalspår i DDR, foto av Christer Brimalm. |
foto | 1989 | 82 | 1 | Att avliva en myt, foto av Erik Linder. |
foto | 1989 | 82 | 6 | Vyer från linjen, foto av Erik Linder. Fornåsa - Motala. |
foto | 1989 | 83 | 1 | Ånglok på östgötska smalspår, foto av S O Lundberg. |
foto | 1989 | 83 | 16 | ASJ-tåg succé i Colombia, foto av Erik Aspenberg. |
foto | 1991 | 88 | 4 | Takmålning i vagnhallen i Valla, foto av Harry Harrysson. |
foto | 1991 | 88 | 11 | Sveriges första enfasbanan, foto av Arne Gustavsson. |
foto | 1995 | 97 | 1 | Ånglokståg, VB nr 1, foto av Martin Olsson. |
foto | 1996 | 101 | 11 | Växjö: tre spårvidder ... med ånglok, foto av Bertil Rehnberg. |
foto | 1996 | 102 | 1 | NÖJ lok nr 1, foto av Georg Dahl. |
foto | 1996 | 103 | 1 | Halleby station år 1996, foto av Bertil Rehnberg. |
foto | 1997 | 106 | 12 | Rangering i Fågelsta, foto av Bertil Rehnberg. |
foto | 1997 | 107 | 12 | Tåget mitt i gatan går, foto av Bertil Rehnberg. Bild från Karlshamn. |
foto | 1998 | 108 | 1 | Snöröjning, foto av Erik Linder.
Rättelse: Erik Linder tog fotot. Damen ville åka med, men fick inte. |
foto | 1998 | 110 | 16 | Halleby station på Valla, foto av Leif Cronegren. |
foto | 1999 | 113 | 1 | Lennart Johnsson isar en vagn i Linköping tidigt 1950-tal, foto av Olle Billenius. |
foto | 2001 | 120 | 1 | Eldning pågår i Kimstad, foto av Bertil Rehnberg. |
foto | 2001 | 121 | 1 | Den farliga vägkorsningen vid Ullevi på MÖJ 1941, foto av Gillberg. |
foto | 2001 | 123 | 1 | Föreningens 40-årsfirande, foto av Bengt-Åke Rudström. |
foto | 2002 | 125 | 1 | Järnvägsmuseet flyttar från Ryd till Valla för 10 år sedan, foto av Gunnel Perlefelt. |
foto | 2002 | 127 | 1 | Banvaktsstugan Apelkullen som SJ-personalens fritidshus, foto av Sven Lindahl. |
foto | 2003 | 130 | 1 | Sista persontåget Linköping - Vadstena, foto av Bertil Rehnberg. |
foto | 2003 | 130 | 12 | Sista-tåget-evenemang av SJK Vadstena - Linköping, foto av Bertil Rehnberg. |
foto | 2004 | 132 | 1 | Finspång år 1961, foto av Erik Sjöholm. |
foto | 2004 | 134 | 1 | Smalspårig tankvagn MSSA litt Q, foto av Bertil Rehnberg. |
foto | 2005 | 136 | 1 | SJ ånglok litt N4p nr 3160, foto av Bertil Rehnberg. Lok f d NÖJ 18 växlar i Kimstad år 1956. |
Foto | 2006 | 140 | 5 | Vintervyer från Finspång år 1960, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: Kurt Hultgren (9 bilder). |
Foto | 2006 | 141 | 3 | Arkösunds lokstall, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: H Harrysson, B Rehnberg (2 bilder). |
Foto | 2006 | 141 | 4 | VSBJ motorvagn, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: Linder, Pettersson, Rehnberg (4 bilder). |
Foto | 2006 | 142 | 3 | Inför firandet av 150 år på räls i Sverige, artikel av Bengt-Åke Rudström & Bertil Rehnberg. Foto: Bertil och Lars Rehnberg (19 bilder). |
Foto | 2006 | 142 | 7 | Östergötlands Järnvägsmuseum, artikel av Bengt-Åke Rudström & Bertil Rehnberg. Foto: Bertil och Lars Rehnberg (4 bilder). |
Foto | 2006 | 143 | 3 | Sista ångloket på banan till Lotorp, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: H Harrysson, K-G Kindgren, ABF Lotorp (4 bilder). |
Foto | 2006 | 143 | 4 | Tåg 150 - festen på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: Bertil Rehnberg (12 bilder i färg). |
Foto | 2006 | 143 | 8 | Museets banmästardressin har fått ny fart, artikel av Nils Lundmark. Foto: Bertil Rehnberg (1 bild). |
Foto | 2007 | 144 | 4 | Lokal(gods)tågen Skärblacka-Kimstad-Norsholm, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: JvgMf, B Rehnberg (12 bilder). |
Foto | 2007 | 147 | 3 | Rörlig last på NÖJ, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: JvgMf, Blomstrand (4 bilder). |
fotograf | 1979 | 52 | 1 | Påpasslig fotograf tog bild av eltåg vid Fornåsa på 1920-talet, bild av Hans Karlsson samling. |
fotograferad | 2005 | 137 | 1 | VB motorvagn litt X nr 4, bild av SvJvm Linköping. F.d. Vikbolandsbanans motorvagn X 4 fotograferad på Norrköping Östra före förstatligandet 1950. |
fotograferad | 2005 | 138 | 1 | ÖCJ motorvagn nr 27, bild av Bertil Rehnberg samling. Östra Centralbanans motorvagn nr 27 fotograferad på Motala station inför leverans 1929. |
Foton | 2007 | 146 | 9 | Järnvägarna vid Timmergata AB i Kolmården, artikel av Bo Norrgård. Del 2. Foton ur Holmens bruks arkiv (8 bilder). |
Foton | 2007 | 147 | 4 | Järnvägarna vid Timmergata AB i Kolmården, artikel av Bo Norrgård. Del 3. Foton ur Holmens bruks arkiv (6 bilder). |
fotot | 1998 | 108 | 1 | Snöröjning, foto av Erik Linder.
Rättelse: Erik Linder tog fotot. Damen ville åka med, men fick inte. |
framfart | 1993 | 91 | 18 | Största hastighet. Uttalande vid Novelty's framfart. |
framför | 1963 | 1 | 1 | Kort resa i det förgångna, artikel av Björn Gottlieb. Minnen från MÖJ framför allt Klockrike - Borensberg. |
framför | 1978 | 49 | 1 | Nils Lundmark framför Storugns, foto av Arne Gustafsson. Gamla Linköpings järnväg. |
framlidne | 1979 | 53 | 5 | NÖJ-minnen från början av vårt sekel av framlidne lokföraren Axel W Lundqvist. |
framtid | 2000 | 119 | 4 | Föreningen fortlever, information av Arne Henricson. Om föreningens problem och framtid. |
framtiden | 1966 | 7 | 3 | Synpunkter på framtiden för järnvägen, artikel av Alv Karlsson. |
framtiden | 2007 | 145 | 7 | Föreningen och framtiden, presentation av Lars Linde. |
framtidsperspektiv | 1983 | 66 | 6 | Östergötlands Järnvägsmuseum framtidsperspektiv. |
Frank | 1973 | 31 | 7 | Liten trevlig bok om smålandsbanor, notis av Frank Stenvall. Småländska järnvägar. |
Frank | 1975 | 40 | 5 | Nordens Järnvägar med många bilder. Frank Stenvalls bok. |
Fribiljett | 1973 | 34 | 8 | Fribiljett i guld till de två pionjärerna. |
Fribiljett | 1986 | 73 | 14 | Fribiljett från 1873. Vid SJ. |
fribiljetten | 1972 | 30 | 4 | Var finns fribiljetten i ädelmetall. |
Friedland | 1969 | 17 | 8 | Persontrafiken har nu upphört Anklam - Friedland, artikel av Sune Lantz. |
Friman | 1983 | 64 | 5 | Minnen från NÖJ, artikel av Harry Friman. |
fritidshus | 2002 | 127 | 1 | Banvaktsstugan Apelkullen som SJ-personalens fritidshus, foto av Sven Lindahl. |
fritt | 1976 | 44 | 6 | Ordet fritt. |
fråga | 1968 | 14 | 12 | Annons: När det gäller trygghet fråga Folksam. |
fråga | 1983 | 66 | 10 | Brandskyddet - viktig fråga. |
fråga | 1999 | 112 | 3 | Ångstöten. Med bl.a. Halleby stationshus och svar på fråga i nr 110. |
Frälsningsarmén | 1991 | 88 | 5 | Frälsningsarmén, historia av A.A. |
fröet | 1983 | 65 | 1 | ASJ-utställningen 1983. ASJ blev fröet till Saab-Scania. |
Full | 1991 | 87 | 1 | Full fart med symaskin. Renovering av MÖJ personvagn 1000. |
Fult | 1970 | 19 | 2 | Ekonomin och Tåg och Spår. Fult med annons på första sidan. |
Funderingar | 1967 | 9 | 14 | Funderingar vid skrivmaskinen, artikel av Sven Gerndt. |
funkor | 1990 | 85 | 15 | Kockums funkor, notis av Ola Nilsson. Ritning. |
FVÖJ | 1963 | 1 | 2 | Ur arkivet ... Fogelsta - Vadstena - Ödeshögs järnväg, notis av Bengt E. Unvér. Historik om tillblivelsen av FVÖJ. |
FVÖJ | 1968 | 11 | 2 | Tåg och Spårs ritningsserie III, artikel av Ola Nilson. FVÖJ nr 5. |
FVÖJ | 1968 | 11 | 10 | FVÖJ och MÖJ sammanslogs 1910, artikel av Ola Nilsson. |
FVÖJ | 1984 | 69 | 11 | Normalarvodestat vid FVÖJ. |
FVÖJ | 1992 | 89 | 9 | Tidtabell MÖJ och FVÖJ 1897. |
FWÖJ | 1967 | 9 | 6 | Ånglok vid FWÖJ och MÖJ. |
FWÖJ | 1967 | 10 | 23 | Rättelse till loklista FWÖJ lok 1 tillverkare. |
FWÖJ | 2005 | 139 | 1 | FWÖJ lok nr 6 Sexan, bild av SvJvm Linköping. Leveransfoto 1912. |
fyller | 2002 | 125 | 8 | MÖJ 1013 fyller 90 år, ritning av Bengt-Åke Rudström. Beskrivning, bilder, ritning och tekniska data för vagn MÖJ 1013. |
fyller | 2002 | 125 | 9 | Östergötlands Järnvägsmuseum i Linköping fyller 30 och 10 år, artikel av Bengt-Åke Rudström. 20 år i Ryd plus 10 år i Valla. |
Fyra | 1989 | 84 | 15 | Fyra glada lokförare. |
Fågelsta | 1974 | 37 | 10 | 100 år sedan Vadstena - Fågelsta banan byggdes, artikel av Bengt E Unvér. |
Fågelsta | 1984 | 69 | 4 | Wadstena - Fågelsta Järnväg. |
Fågelsta | 1984 | 69 | 9 | Fågelsta - Vadstena - Ödeshög järnväg. Tidtabell. |
Fågelsta | 1988 | 81 | 7 | Rävsjökurvan på linjen Vadstena - Fågelsta - Ett 35-årsminne, artikel av Nils Wallenborg. |
Fågelsta | 1991 | 87 | 9 | Tidtabell för Vadstena - Fågelsta Järnväg 1991. |
Fågelsta | 1997 | 106 | 12 | Rangering i Fågelsta, foto av Bertil Rehnberg. |
Fågelsta | 2007 | 144 | 3 | El-lokbrand utanför Fågelsta, artikel av Bertil Rehnberg. (2 bilder). |
Fågelstabanan | 1967 | 10 | 13 | Linköping - Fågelstabanan invigdes för 70 år sedan. |
Fångvagnar | 1971 | 25 | 7 | Fångvagnar hos Statens Järnvägar väcker förvåning hos utlänningar, artikel av Sune Lantz. |
fått | 2006 | 143 | 8 | Museets banmästardressin har fått ny fart, artikel av Nils Lundmark. Foto: Bertil Rehnberg (1 bild). |
färd | 2001 | 121 | 9 | Pålsboda till Örebro, artikel av Bengt-Åke Rudström. Om en färd för 100 år sedan på banan mellan Pålsboda och Örebro. |
färg | 2006 | 142 | 1 | Ånglok litt F nr 1200 i Värtan 1981, bild av Lars Rehnberg. (ToS helt i färg). |
färg | 2006 | 143 | 4 | Tåg 150 - festen på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, artikel av Bertil Rehnberg. Foto: Bertil Rehnberg (12 bilder i färg). |
Färgsinneundersökning | 1988 | 79 | 11 | Färgsinneundersökning. |
FÖ | 1977 | 47 | 4 | Järnvägsmusealt rådslag i Kalmar. Ur FÖ 1977-03-10. |
född | 2001 | 123 | 8 | Från Arkivet, notis av Gunnar Johansson. Om Rickard Johansson född i Vårdnäs 1881. |
föddes | 1971 | 26 | 4 | Jag föddes på Stockholms central, artikel av Gustaf Adolf Hahr. |
föddes | 1978 | 50 | 1 | Den svenska tågelektriciteten föddes i Östergötland. |
förare | 1984 | 67 | 5 | Tåg utan förare. |
förbi | 1992 | 89 | 10 | Kungen åkte förbi, notis av Bengt E Unvér. |
förbisåg | 1979 | 54 | 3 | Utredare förbisåg fakta om Östergötlands järnvägsmuseum. |
Förbjuden | 1987 | 77 | 13 | Förbjuden wäg i Vadstena. Ur Sv Dagbl 2/9 1936. |
före | 1984 | 68 | 6 | Ånglok före kung och drottning. Ur Raka Spåret. |
före | 2005 | 137 | 1 | VB motorvagn litt X nr 4, bild av SvJvm Linköping. F.d. Vikbolandsbanans motorvagn X 4 fotograferad på Norrköping Östra före förstatligandet 1950. |
före | 2007 | 145 | 3 | Järnvägarna vid Timmergata AB i Kolmården, artikel av Bo Norrgård. Del 1. Tiden före 1905 (6 bilder). |
förebild | 1967 | 10 | 8 | Museijärnväg i Linköping har förebild i Mariefred. |
föregångare | 1964 | 2 | 2 | Pålsboda - Finspongs Järnvägsaktiebolag, artikel av Bengt E. Unvér. Historien om PFJ och dess föregångare Finspong - Lotorp järnväg. |
föregångare | 1976 | 44 | 1 | Järnvägarnas föregångare. |
Föregångare | 1999 | 115 | 9 | Föregångare till mobiltelefonen. SJ:s försök med tågradio. |
förekommer | 2001 | 121 | 3 | Ordnad trädbeskärning, artikel av Bertil Rehnberg. Meddelande om att någon ordnad trädbeskärning inte förekommer inom TÖJ. |
Förenade | 1985 | 70 | 4 | Förenade järnvägs- och poststationer, artikel av Håkan Johansson. |
föreningens | 2000 | 119 | 4 | Föreningen fortlever, information av Arne Henricson. Om föreningens problem och framtid. |
Föreningens | 2001 | 123 | 1 | Föreningens 40-årsfirande, foto av Bengt-Åke Rudström. |
Föreningens | 2001 | 123 | 7 | Föreningens 40-års jubileum, artikel av Bengt-Åke Rudström. Bilder från firandet 2001-10-06. |
förgångna | 1963 | 1 | 1 | Kort resa i det förgångna, artikel av Björn Gottlieb. Minnen från MÖJ framför allt Klockrike - Borensberg. |
Förgångna | 1990 | 86 | 21 | Förgångna tider. |
Förklaring | 1998 | 109 | 3 | Järnvägsurpår(n)ing, notis av Bertil Rehnberg. Förklaring av begrepp. Ur Nordisk familje bok. |
förkortar | 1966 | 6 | 5 | Rälsbusståg Linköping-Vadstena förkortar restiden tjugo minuter. Om införandet av elrälsbussar i Östergötland. Ur ÖC 27 maj 1950. |
Förordning | 1980 | 57 | 5 | Förordning av statsbidrag till meseijärnvägar. SFS 1980:289. |
förr | 1983 | 64 | 10 | Biljettpriser förr och nu, utdrag av Gunnar Sträng. Ur ÖC 30/11 1982. |
först | 1978 | 50 | 3 | Östergötland först med eltåg, artikel av Bengt E Unvér. |
första | 1964 | 2 | 1 | Några äldre loktyper från Motala Verkstad, artikel av Yngve Holmgren. Beskrivning av de första loken som tillverkades av MV. |
Första | 1966 | 6 | 4 | Första elrälsbussen i världen i Östergötland, artikel av Adrian. Om införandet av elrälsbussar i Östergötland. Ur ÖC 18 mars 1949. |
första | 1968 | 11 | 11 | Boxholmsbanan Sveriges första elektriska järnväg. |
första | 1968 | 12 | 22 | Spinnrocken i Tomteboda, artikel av Sune Lantz. Om de första A-loken. |
första | 1968 | 13 | 10 | Boxholms el-bana Sveriges första. |
Första | 1969 | 15 | 7 | Första arbetslaget visade vägen. |
första | 1970 | 19 | 2 | Ekonomin och Tåg och Spår. Fult med annons på första sidan. |
Första | 1972 | 27 | 3 | Första ångloket från ASJ, SJ KD nr 692, artikel av Otto Cantzler. |
första | 1972 | 27 | 8 | Sista tåget blev första Tåg och Spår, notis av Otto Cantzler. |
första | 1972 | 29 | 3 | Invigningen av första etappen blev en glädjens högtid, artikel av Otto Cantzler. |
Första | 1973 | 32 | 7 | Första lokomotorerna byggdes i Västervik, notis av Sune Lantz. |
första | 1973 | 33 | 1 | Östergötlands Järnvägsmuseums första vagnhall, foto av Arne Gustavsson. |
första | 1974 | 37 | 1 | Banvallen klar på första sträckan. |
första | 1974 | 37 | 5 | Anna Olssons första tågresa. |
första | 1975 | 39 | 1 | Ulla-Britt, första kvinnliga lokförare. |
första | 1976 | 43 | 1 | Sveriges första enfasbana. |
första | 1976 | 44 | 7 | Östergötlands första järnvägar. |
första | 1976 | 44 | 14 | Sveriges första elektriska järnväg. |
första | 1983 | 66 | 9 | Tåg och Spår. 20 år sedan första numret. |
första | 1987 | 75 | 6 | När första eltåget kom till Vadstena. |
Första | 1987 | 75 | 7 | Cloettachefen betalte Tåg och Spår. Första numret i samband med sista tåget Linköping - Vadstena 1963. |
första | 1987 | 77 | 6 | Den första stinsen i Fornåsa. |
första | 1987 | 77 | 8 | Sveriges första enfasbana. |
första | 1991 | 88 | 11 | Sveriges första enfasbanan, foto av Arne Gustavsson. |
Första | 1993 | 91 | 1 | Första elloket från ASJ, MÖJ nr 2. |
första | 1994 | 94 | 4 | MÖJ första lokstallar, artikel av Bertil Rehnberg. Ritning. |
första | 1995 | 97 | 8 | VB-s första motorvagnar. Ritning och tekniska data. |
första | 1999 | 112 | 10 | Östergötlands första rälsväg, artikel av Bengt-Åke Rudström. Om användandet av rälsgående vagnar vid byggandet av Göta Kanal. |
förstatligades | 2005 | 139 | 2 | Ångstöten. Smått och gått för föreningen.
Rättelse till nr 137: 1950 förstatligades Vikbolandsbanan. |
förstatligande | 1980 | 57 | 8 | Järnvägarnas förstatligande, artikel av Henry Kjellvard. Ur ÖC 3/5 1980. |
förstatligandet | 2005 | 137 | 1 | VB motorvagn litt X nr 4, bild av SvJvm Linköping. F.d. Vikbolandsbanans motorvagn X 4 fotograferad på Norrköping Östra före förstatligandet 1950. |
förstatligas | 1975 | 40 | 1 | TÖJ förstatligas. |
förstlingar | 1984 | 67 | 6 | Våra förstlingar. |
Försurning | 1986 | 73 | 14 | Försurning. |
försvaret | 1999 | 114 | 7 | Från ASJ arkivet. Sopvagnar till Stockholm Stad och tankvagn till försvaret. |
försvinner | 1966 | 7 | 3 | Järnvägen 100 år - försvinner, artikel av Swen A Gärtner. |
försvinner | 1985 | 72 | 14 | En biljett försvinner. Ur Raka Spåret. |
försvunna | 1971 | 24 | 5 | Det försvunna Ljunggrensloket, artikel av Bo Norrgård. Har det uppspårats?. |
försäljning | 2004 | 132 | 12 | Järnvägarnas Museiförening försäljning. |
försäljning | 2005 | 136 | 8 | Järnvägarnas Museiförening försäljning. |
försäljning | 2005 | 139 | 12 | Järnvägarnas Museiförening försäljning. |
försäljning | 2006 | 141 | 16 | Järnvägarnas Museiförening försäljning. |
försäljning | 2007 | 145 | 8 | Järnvägarnas Museiförening försäljning. |
försök | 1999 | 115 | 9 | Föregångare till mobiltelefonen. SJ:s försök med tågradio. |
förteckning | 1975 | 40 | 5 | 2279 ånglok i förteckning, notis av Sune Lantz. |
förtröstans | 1969 | 16 | 8 | Järnvägsmuseiföreningens årsmöte i glädjens och förtröstans tecken. |
förvåning | 1971 | 25 | 7 | Fångvagnar hos Statens Järnvägar väcker förvåning hos utlänningar, artikel av Sune Lantz. |
fötter | 1983 | 64 | 10 | Greve Hamiltons fötter. |
|