Sökord |
År |
Nr |
Sida |
Rubrik |
Edberg | 1987 | 78 | 10 | Pessimism - optimism, utdrag av Rolf Edberg. Ur Signalen 43/1948. |
Edsbruks | 1968 | 11 | 7 | Sveriges äldsta industribana. Edsbruks industribana. |
Edström | 1989 | 83 | 10 | T-semaforen i Maspelösa, notis av Rune Edström. |
Edström | 1990 | 86 | 11 | Rune Edström berättar. |
Edström | 1990 | 86 | 12 | Järnvägsparken i Alvastra, artikel av Rune Edström. |
Edström | 1990 | 86 | 16 | En pojkes äventyr, artikel av Rune Edström. |
Edvard | 1994 | 94 | 9 | Kummelby station, artikel av Carl Edvard Resén. |
Efsinge | 1999 | 112 | 1 | Banvakt i Efsinge vid ÖCJ ute på kylslagen tur. |
efter | 1973 | 31 | 7 | Stig P kommer efter Evert S. |
Efter | 1983 | 65 | 8 | Efter tsarens linjal. |
efterföljare | 1986 | 73 | 10 | Ukko-Pekka-dragna tågen får svenska efterföljare, artikel av Sune Lantz. |
EG | 1990 | 86 | 24 | Christer Brimalm och EG. |
egen | 1968 | 12 | 28 | Riksdagen får egen stämpel. |
egen | 1974 | 36 | 6 | Ålhults kronopark hade egen järnväg, artikel av Sune Lantz. |
egen | 1993 | 91 | 12 | Carl Ekman hade egen salongsvagn, artikel av Bengt E Unvér. |
Egerborn | 1967 | 8 | 1 | Kvällståg Linköping - Ringstorp 1942, foto av Sven-Erik Egerborn. |
eget | 1970 | 22 | 3 | Docent i kemi kör eget ånglok från Kolmården, artikel av Sune Lantz. |
eget | 1975 | 39 | 5 | Doktor från Kalmar kör med eget ånglok, artikel av Sune Lantz. |
Einar | 1984 | 69 | 1 | När järnvägen kom till Vadstena, foto av Einar Pettersson. |
Eisenbahn-Kurier | 1988 | 81 | 11 | Dvorak och lokomotivet. Ur Der Eisenbahn-Kurier. |
ej | 2005 | 136 | 7 | G-vagnar med bromskur vid VSBJ, artikel av Bertil Rehnberg. Vagn med hög bromskur fick ej gå på NVHJ. |
Ekivoker | 1993 | 91 | 11 | Ekivoker där. |
Eklund | 2001 | 120 | 4 | Järnvägen som inte blev av, artikel av Johan Eklund. Koncessionshandling om en järnväg mellan Norsholm och Linköping som inte blev av. |
Ekman | 1993 | 91 | 12 | Carl Ekman hade egen salongsvagn, artikel av Bengt E Unvér. |
Ekonomin | 1970 | 19 | 2 | Ekonomin och Tåg och Spår. Fult med annons på första sidan. |
Eksjö | 1973 | 32 | 6 | Bildarkiv till Eksjö museum. |
EKSJÖ | 1998 | 108 | 11 | Annons: Märstavagnen, en EKSJÖ produkt. |
Ekström | 1990 | 86 | 23 | Järnvägshistoriska Riksförbundet uppvaktade SJ-generalen, utdrag av Gert Ekström. Ur Tåg 3/90. |
el | 2002 | 126 | 6 | I väntan på riktig el, artikel av Bengt-Åke Rudström. Om batteribelysning vid NVHJ. |
el-bana | 1968 | 13 | 10 | Boxholms el-bana Sveriges första. |
El-lok | 1968 | 11 | 1 | El-lok vid Boxholms AB. |
El-lokbrand | 2007 | 144 | 3 | El-lokbrand utanför Fågelsta, artikel av Bertil Rehnberg. (2 bilder). |
eldades | 1990 | 85 | 4 | Då MHJ ånglok eldades med kottar, artikel av Ola Nilsson. |
eldare | 1971 | 23 | 3 | Bet-tåg på slätten med eldare i smoking, artikel av Göte Persson. |
eldhärjas | 2005 | 138 | 3 | Branden i Kvismaren, artikel av Bertil Rehnberg. Vattentornet eldhärjas. |
Eldning | 2001 | 120 | 1 | Eldning pågår i Kimstad, foto av Bertil Rehnberg. |
Eldning | 2001 | 120 | 6 | Eldning pågår ... i Kimstad, artikel av Bertil Rehnberg. Skolresetåg i maj 1957. Beskrivning av tågsammansättning. |
Eldrift | 1980 | 57 | 1 | Eldrift på MÖJ. |
Eldsjälar | 1971 | 26 | 7 | Eldsjälar inom Göteborgsavdelningen. |
Elektrifieringen | 2000 | 118 | 9 | Elektrifieringen av Greby hållplats, artikel av Bengt-Åke Rudström. Ur arkivet. |
elektrisk | 1996 | 101 | 9 | Reklam för elektrisk drift, artikel av Bertil Rehnberg. Entreskylt i Motala. |
elektriska | 1968 | 11 | 11 | Boxholmsbanan Sveriges första elektriska järnväg. |
elektriska | 1976 | 44 | 14 | Sveriges första elektriska järnväg. |
elektriska | 1986 | 74 | 6 | En museal dyrgrip. Om Ankan och Klockrike - Borensbergs elektriska järnväg. |
Elektriskt | 1987 | 75 | 11 | Elektriskt tåg vidd Gullberg. |
Elfström | 1982 | 63 | 1 | Gunnar Elfström på besök. |
Elfström | 1993 | 91 | 8 | Då kom han - Gunnar Elfström. |
ellok | 1967 | 8 | 16 | Ny leverans till NKlJ. ASJ-Falun ellok 1961. |
ellok | 2007 | 144 | 1 | MÖJ ellok 3 vid ASJ i Linköping 1921. |
elloket | 1993 | 91 | 1 | Första elloket från ASJ, MÖJ nr 2. |
Elmotorvagn | 2000 | 118 | 1 | Elmotorvagn Xoa7 i Delsbo. |
Elrevisionsvagn | 1993 | 92 | 5 | MÖJ motorvagn X5, artikel av Bertil Rehnberg. Elrevisionsvagn f.d. Gullhönan. |
Elrevisionsvagn | 2007 | 147 | 1 | Elrevisionsvagn MÖJ X5. F d motorvagn Gullhönan vid Nossebro-Trollhättans Järnväg. |
elrälsbussar | 1966 | 6 | 4 | Första elrälsbussen i världen i Östergötland, artikel av Adrian. Om införandet av elrälsbussar i Östergötland. Ur ÖC 18 mars 1949. |
elrälsbussar | 1966 | 6 | 5 | Rälsbusståg Linköping-Vadstena förkortar restiden tjugo minuter. Om införandet av elrälsbussar i Östergötland. Ur ÖC 27 maj 1950. |
elrälsbussen | 1966 | 6 | 4 | Första elrälsbussen i världen i Östergötland, artikel av Adrian. Om införandet av elrälsbussar i Östergötland. Ur ÖC 18 mars 1949. |
Else | 1991 | 88 | 10 | Renässans för järnvägen, artikel av Else Marcussen. Ur När Var Hur 1991. |
eltåg | 1978 | 50 | 3 | Östergötland först med eltåg, artikel av Bengt E Unvér. |
eltåg | 1979 | 52 | 1 | Påpasslig fotograf tog bild av eltåg vid Fornåsa på 1920-talet, bild av Hans Karlsson samling. |
eltåget | 1987 | 75 | 6 | När första eltåget kom till Vadstena. |
emellan | 2005 | 138 | 8 | Det ska gå att komma emellan med lastbilen, bild av Polismuseet. Olycka vid Tegelängsgatan (1 bild). |
Emma | 2001 | 121 | 8 | Banvaktsstugan vid Tornfors, artikel av Bengt-Åke Rudström. Beskrivning av vaktstugan Lilla Emma och dom som har bott där. |
Emmaboda | 1988 | 81 | 12 | Därför blev det Emmaboda. |
energi | 1979 | 53 | 4 | Spar energi - ta tåget. Ur Tidningen Vi mars 1979. |
enfasbana | 1976 | 43 | 1 | Sveriges första enfasbana. |
enfasbana | 1987 | 77 | 8 | Sveriges första enfasbana. |
enfasbanan | 1991 | 88 | 11 | Sveriges första enfasbanan, foto av Arne Gustavsson. |
Engedahl | 2002 | 126 | 4 | Den stora järnvägsdöden börjar, artikel av Brage Engedahl. Ur Svenska Journalen nr 24, 1932. |
Engelska | 1967 | 10 | 11 | Engelska gruvbanor blev fin turistattraktion. Smalspår i Wales. |
Engströms | 1964 | 2 | 5 | Ur bildarkivet. Hults station på NOJ, 1902. Albert Engströms far med familj står utanför stationshuset. |
Engströms | 1968 | 13 | 10 | Albert Engströms statjon på auktion. |
Engvall | 1980 | 56 | 4 | Kristinehamns Nedre järnvägsstation, artikel av John Engvall. Ett kulturhistoriskt dokument i Sveriges järnvägshistoria. |
Enoch | 2001 | 122 | 4 | Statsbanornas planteringar, artikel av Enoch Cederpalm. Ur Täppan 1925. |
Entreskylt | 1996 | 101 | 9 | Reklam för elektrisk drift, artikel av Bertil Rehnberg. Entreskylt i Motala. |
epok | 1989 | 83 | 11 | Nya järnvägsböcker, notis av Ola Nilsson. Slutet på en smalspårig epok, Lelångenbanan och Roslagsbanan 100 år. |
Eric | 1972 | 28 | 4 | Fin donation, samling av Eric Johnsson. |
Eric | 2005 | 138 | 2 | Ur arkivet: Michelinbussen, bild av Eric Johnsson samling. |
Erik | 1985 | 71 | 10 | AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) Linköping, artikel av Erik Aspenberg. Minnesanteckningar. |
Erik | 1989 | 82 | 1 | Att avliva en myt, foto av Erik Linder. |
Erik | 1989 | 82 | 6 | Vyer från linjen, foto av Erik Linder. Fornåsa - Motala. |
Erik | 1989 | 83 | 16 | ASJ-tåg succé i Colombia, foto av Erik Aspenberg. |
Erik | 1989 | 84 | 5 | Åkande personal på VSBJ, bild av Erik Linder samling. |
Erik | 1991 | 87 | 6 | MÖJ 1000, artikel av Erik Linder. |
Erik | 1992 | 89 | 11 | Jag har bott vid en järnväg i hela mitt liv, artikel av Erik Linder. |
Erik | 1998 | 108 | 1 | Snöröjning, foto av Erik Linder.
Rättelse: Erik Linder tog fotot. Damen ville åka med, men fick inte. |
Erik | 2004 | 132 | 1 | Finspång år 1961, foto av Erik Sjöholm. |
Eriksson | 1984 | 68 | 11 | Östergötland är ett järnvägshistoriskt län, artikel av Bertil Eriksson. |
Erinran | 2000 | 118 | 3 | TÖJ. Erinran nr 33, 1941. Ur arkivet. |
Erland | 1983 | 64 | 8 | Från vårt arkiv. ASJ:s grundare Carl Johan och Erland Uggla. |
etappen | 1972 | 29 | 3 | Invigningen av första etappen blev en glädjens högtid, artikel av Otto Cantzler. |
Europa | 1992 | 89 | 8 | Europa nästa. Ur SJ-nytt. |
Europa | 1992 | 90 | 11 | Järnvägen kortar avstånden mellan Norden och Europa. Ur Rail Forum Dianog 7/92. |
Evert | 1967 | 10 | 1 | Banvakt patrullerar linjen, foto av Evert karlsson. |
Evert | 1973 | 31 | 7 | Stig P kommer efter Evert S. |
Exteriör | 1967 | 9 | 1 | Exteriör av Bryggargården i Gamla Linköping, foto av Seved Walther. |
extra | 1963 | 1 | 3 | För att celebrera MÖJ, notis av Bengt E. Unvér. Sista extra tåg mellan Linköping - Vadstena. |
Extra | 2000 | 118 | 12 | Extra möte 21 oktober 2000. |
Extra | 2004 | 133 | 3 | Extra lokeldare på NÖJ 1904 - 1906, artikel av Bertil Rehnberg. Tidiga minnen hos Axel W Lundqvist. 8 bilder. |
Extra | 2004 | 134 | 3 | Extra lokeldare på NÖJ 1904 - 1906, artikel av Bertil Rehnberg. Fortsatta minnen av Axel W Lundqvist. 6 bilder. |
Extra | 2004 | 135 | 4 | Extra lokeldare på NÖJ 1904 - 1906, artikel av Bertil Rehnberg. Sista delen om minnen av Axel W Lundqvist. 5 bilder. |
Extratåg | 1992 | 90 | 8 | Biljetten gäller 2000 år. Extratåg i Kanada till solförmörkelse 1963 och 3963. |
Extratåget | 2002 | 126 | 3 | Extratåget, artikel av Maja Stenmark. Dottern Maja fick agera växelvakt för extratåget till grusgropen i Greby. |
EÖJ | 1968 | 14 | 10 | Ångloken vid EÖJ. |
|