AKTUELLT:

Årsmötet 2018
Den 24 mars hölls årsmötet i Odalmannens museums lokaler med 10-talet medlemmar närvarande. Det var omval på samtliga poster. Årsavgiften för 2019 beslutades oförändrad. Se vidare under Styrelsen och Bli Medlem. Efter förhandlingarna berättade Niklas Adell och Per Olov Brännlund om renoveringen av lokstallet i Kisa och bilvagn 25 samt om Stångådalsbanans Vänners verksamhet. De har bedrivit ett imponerande arbete i Kisa.

Norsholmsutställning
Den 30 juni öppnas en fotoutställning i Halleby om Norsholm. Det är Anders Perling som har tagit initiativet till denna och det är huvudsakligen bilder ur hans fotosamling som vi får se. Norsholms station och del sträckan Norrköping-Linköping invigdes den 15 oktober 1872. Norsholm blev sedan en stor omlastningsstation mellan fraktfarten på Göta Kanal och järnvägen men också mellan normal- och smalspår. Härifrån utgick smalspår både till Finspång via Kimstad och till Hultsfred via Åtvidaberg och Västervik. Man kunde även nå MÖJ i Ringstorp och få tillgång till hela smalspårsnätet på Östgötaslätten. Från Kimstad fanns också smalspårsbanan till Norrköping Östra som öppnade möjligheten att komma till Arkösund och till Valdemarsvik via Söderköping.

Bilutflykt till Hallsberg den 8 maj
Ett 20-tal av medlemmar från Järnvägarnas Museiförening och SJK åkte med egna bilar från Norrköping resp Linköping till Hallsberg och tittade på HectorRails anläggning samt på Trafikverkets trafikledningscentral för trafikledningsområde Hallsberg och för rangerbangården. Vi blev mycket väl mottagna på båda ställena och man tog god tid på sig för våra besök. Att HectorRail var ett företag med miljardomsättning och c:a 160 lokförare anställda i Sverige var imponerande. Vi fick reda på att de gjorda bangårdssaneringarna har fått förödande konsekvenser då det är färre ställen där det går att ha tågmöten. Bara fem minuters försening kan medföra att det tar flera timmar innan banan är fri nästa gång då alla mötesplatser är inbokade. Man fick klart för sig att det var ett intressant samspel mellan Trafikverket, Green Cargo och de övriga godstågs-operatörerna för att klara driften av rangerbangården. En äger hårdvaran en annan mjukvaran och en tredje kan vara användare. På hemvägen följde vi banan Hallsberg-Mjölby och tittade på nya dubbelspåret vid Mariedamm.

Bilutflykt till Norrköpings hamnområden den 16 maj
Några av föreningens medlemmar gjorde en intressant resa till Norrköping den 16 maj för att titta på industri- och hamnspår under ledning av Bosse Norrgård. Han hade gjort en gedigen dokumentation av de industrier vars spår eller spårrester vi tittade på. Vi samlades vid Fiskeby och skildes åt på Händelö. Industrier som ingick i programmet var Fiskeby Board AB, Borgs tegelbruk, NEFA, Norrköpings Varv & Mek. Verkstad, Loddby sulfitfabrik, Yara m fl. Vi såg också rester av Norrköping-Fiskeby Järnväg med lyftkranarna vid Fiskeby och i Norrköping.

 

Sidan senast uppdaterad: 2018-06-05

TILLBAKA